fredag 20 november 2009

Mindre värd än en värphöna!


Nyss hemkommen från SVT debatt och upprörd som aldrig förr. Jag har fått mycket bekräftat ikväll, bland annat att personer med psykiatriska diagnoser som jag själv är mindre värda i dagens samhälle än en värphöna. Jo, det är sant! Socialstyrelsens egen utredare Mårten Gerle bekräftade det, som du kan se i torsdagens debattprogram på http://www.svt.se/ Ordagrant!

RSMH-Näckrosen blev inbjudna till att sitta i publiken under kvällens debatt och jag måste säga att det var mycket svårt att hålla tyst när Mr Gerle - som själv sitter högst upp på samhällets trappa och dinglar med benen - svarar att äldre och psykiskt sjuka har färre rättigheter än vad många av våra husdjur har. Den som ändå vore en frigående höna! Det är något att satsa på till nästa liv - om vi "psyksjuka" nu har rätt till ett sådant. Antagligen hamnar vi väl under marknivå då...

Jag vill verkligen tacka Uppdrag Granskning som lyfte frågan om ECT-behandling och mörkläggningen av biverkningarna som faktiskt kan vara permanenta skador på minnet. Att det sitter personer i en panel och ansvarar för Socialstyrelsens uttalanden och utredningar och uttrycker sig på ett oerhört kränkande och rent ut sagt idiotiskt sätt är tragiskt! Inte nog med det. I gårdagens program menade Gerle på att frågan om den 15 år gamla information om behandlingen hade lyfts om det inte hade varit för Uppdrag granskning svarar han nej. I kvällens debatt däremot hävdar han bestämt att det hade skett en förändring oavsett om SVT gjort ett reportage om detta.
Frågan jag ställer mig då är: Har han själv under dagen genomgått en ECT-behandling och glömt vad han spontant svarade på igår, eller hade han övat in en lögn? Kom den kanske rent utav automatiskt?

Som sagt, tacksamheten över just dessa reportage är stor, men vad ska till innan en ur brukarperspektiv till synes enkel upprustning av hur informationen till patienterna eventuellt överhuvudtaget lämnas sker??? LPT-lagen är omskriven till en mer lättläst version för att alla ska kunna ta del av den, hur svårt kan det då vara att göra det med även andra behandlingsformer, såväl medicinska som terapeutiska? Är det en fråga om pengar? Är det stolthet det handlar om, eller är det rent av ren dumhet? I vilket fall som helst finns det bara två ord att beskriva detta med: TRAGISKT och SKANDALÖST!

Vi brukarorganisationer arbetar med alla resurser vi har och lite till för att nå ut med vår ovärderliga erfarenhet, och visst sker det hela tiden en förbättring, men att sedan få höra att man är har lägre status än en värphöna - DÄR går gränsen för mig!

Inte för att jag har något emot värphöns, och mina egna husdjur värderar jag högre än mig själv på alla sätt, men därifrån till att stå allra längst ner på samhällstrappan - om vi ens kommit upp till första trappsteget...?! Vad mer ska vi göra?
Vi begär inte att alla ska dansa efter vår pipa. Inte heller begär vi en röd matta eller en fanfar. MEN vi begär att vi precis som människor med somatiska sjukdomar eller funktionsnedsättningar ska få information om såväl sjukdomstillstånd, diagnos och behandlingsformer och framförallt, vi begär att vi ska bli behandlade med samma värdighet, bli lyssnade på, tagna på allvar och respekterade oavsett sjukdomsbild eller tillstånd. Vi begär att få tillträde till att klättra uppåt i trappan, kanske till och med förbi värphönsen! Debatten om information vid ECT-behandling är nu igång och kommer förhoppningsvis att användas mer restriktivt och mer upplysande, men vad gäller exempelvis anafranildroppet jag nämnde i gårdagens inlägg, när kommer biverkningsupplysningarna där? Själv fick jag googla mig till informationen och fick därigenom reda på att mina då nästan 15 biverkningar berodde på det.
Nej, psykiatriker, socialstyrelse, vårdguiden och andra inblandade parter - SKÄRPNING!
MEN, icke att förglömma, det finns änglar därute som sköter sitt jobb på ett exemplariskt sätt.
Som bemöter människor oavsett bakgrund, diagnos, ålder, kön etc. på ett värdigt sätt, som gör allt som står i sin makt för att vi ska få det vi behöver och faktiskt har rätt till. Låt oss inte glömma dem/er i denna debatt. Till er som brinner för det ni gör, som har engagemang och ett äkta människointresse, som är beredda att gå lite över gränserna ibland för att göra det bästa för era brukare:

FORTSÄTT MED DET NI GÖR!
Ni är ovärderliga!!!

3 kommentarer:

  1. du skriver så bra. kanske skulle skicka detta till revanch, eller hur tidningen stavas,
    kram baxel

    SvaraRadera
  2. Du är UPPRÖRD och skriver BRA vännen!
    Mejan

    SvaraRadera
  3. Hej Zara du skriver jätte bra, Gerle kanske skulle ta och byta jobb !! kram/ Sofie

    SvaraRadera