måndag 6 oktober 2008

Lördagens träning

Lördag: Agilityträning för Fenix och Zara på GHU
Teori Vi pratade om massage, stretching, uppvärmning och nedladdning. Massagen ska jag nog inte ägna mig åt kanske, men bra uppvärmningstips. Exempel (inte bara för uppvärmning); 8:or mellan benen och cavalettibommar. Bra bra. Pratade också lite om kontaktfältsförväntning som vi skulle träna på sen, men inte om några konkreta förslag på hur vi skulle jobba på det.
På planen Hade två olika "banor" som vi körde. Nr 1: Hopphinder, balansbommen, tunnel, hopp, hopp, vänd, hopp, hopp, slalom, balansbommen och hopp.Första rundan lång startsträcka innan han kom igång, sen gick det bättre och bättre. Jag var enormt nöjd!
Så var det då dags att byta "bana": Hopphinder, gungan, hopp, tunnel, hopp, hopp, slalom, hopp. Dock började de precis skjuta då så det blev mera skotträning för Fenix än agility. Jag var dock om möjligt ännu mer nöjd med att ta mig runt banan i ½ km i timman med koppel på och godis efter varje hinder. Han har vägrat ta godis innan när ´han blivit skrämd så bara det såg jag som ett enormt framsteg. Hoppas på sikt att det kan försvinna nästan helt, hans skotträdsla. Jag är även imponerad över att han stannar på kontaktfälten som han ska och till och med har lite fart neråt.
Sammanfattning; halva träningen gick över mina förväntningar. Han var taggad och framåt. Resten av halvan - också kanon, men inte i agilitysyfte (bortsett från gungan då, som gick bra i båda syftena) =)

2 kommentarer:

  1. Och varför har du inte berättat att du har en blogg då?!? Gud vad mycket jag har att ta igen nu!
    Kram, Grethe

    SvaraRadera
  2. Nu har de vart lördag den 6 oktober jäääääävligt länge!! ;P

    SvaraRadera