söndag 11 juli 2010

paus från rusningstrafiken

V hittade ett gratis och roligt fotoredigeringsprogram på nätet för oss som är mer eller mindre borttappade själar när det gäller photoshop; fotoflexer. Har lekt lite grann med det idag när jag har pausat från rusningstrafiken.

Fotot är ett av mina favoriter på V när hon och Jänta sitter och tittar ut över havet. Det togs för någon vecka sen när vi fick för oss att ta en tripp till Björkö en eftermiddag/kväll. Hur som helst, dagens fotoflexerresultat blev såhär:

Vet inte om det beror på värmen (sommaren brukar ju inte vara min bästa tid), att jag sovit alldeles för lite under en rätt så lång period, all stress som varit det sista (mestadels mental sådan), en kombination av allt ovanstående eller något helt annat, men jag har varit helt dödstrött den senaste veckan. Har bara velat sova, så idag gjorde jag det.

Skulle egentligen jobbat på Slättas idag men underbara Ywonne skickade ett sms igårkväll och sa att hon kunde ta mitt pass. (Hon till och med frågade om hon fick...!) Och det sa jag ju inte nej till.

Vaknade och gick en kortis med hundarna strax efter klockan 10, somnade om efter nån timma och sov till 14-tiden då det var dags att gå ut en runda till. Även denna blev kort, till Torget och tillbaka. Ägnade resten av eftermiddagen åt att sitta vid datorn och pilla med diverse saker.
Det var riktigt skönt att komma ut på en långpromenad när klockan blev 8. Tog en sväng förbi Maria och tog en cigg med henne. Stackaren hade väntat på VM-finalen i en månad, och så kommer jag och stjäl av hennes tid JUST när den börjar ;) Nåväl, jag stannade inte så länge.

Maria, min älskade syster, min Stora My. Jag tror att jag glömt att nämna att jag återfått kontakten med henne, inte sant? Visserligen har vi aldrig tappat den helt, och hon är en sån människa som jag bara vet att jag kommer att ha kontakt med hela livet, men hon försvann från jordens yta ett tag. Och hur stor är egentligen sannolikheten att hon dyker upp alldeles nära mig, bara 5 minuters gångsväg bort? Inte särskilt stor men tydligen tillräckligt!

Så underbart att se henne igen, få krama henne, få stilla det dåliga samvetet något för att jag inte funnits där när hon behövt som mest. Underbart att få skratta med henne och minnas tillsammans. Helt enkelt underbart!


Har inte scrappat på länge men lägger ut ett par kort som jag gjort tidigare i år: Ett bröllopskort jag gjorde på beställning. Ovan är framsida, under baksida. Det här gjorde jag till en tjej som slutade att jobba hos oss på Påtår: Extremt dåliga foton...råkade radera dem från kameran innan jag lagt över till datorn men hade ett på mobilen i alla fall. Blev faktiskt lite nöjd med det här.

Sommaren är jobbig för Fenix. Skönt att vi har Hällsvik där han kan få bada (vada!) av sig ibland i alla fall. Extra roligt är det när Jänta alias "Bambi" är med! Dom är så knäppa och så roliga.
Jänta försöker sig på att ta simmärket "Baddaren" där delmomenten är följande:
Hoppprov - märkestagaren ska hoppa i vattnet fem gånger. (avklarat) br> Bubbelprov - märkestagaren ska göra "kaffekokaren" i vattnet. (avklarat)
Glidprov - detta moment jobbar hon fortfarande på.



Kom ÄNTLIGEN iväg en sväng hem till Älekulla i veckan. Spontantripp med bilen full av hundar. Ola fick träffa sin potentiella flickvän Neko (som är på bilden med V) och det verkar lovande. Synd bara att han är kastrerad, tokstor för sin ras och dessutom reggad som blandras pga oseriösa (och odjurvänliga!!!) uppfödare. Blir inga valpar gjorda där, inte. Mina gudsöner bara växer och växer...förstår inte detta. Lilla Samuel blir ett år om bara ett par månader...
...och Willon är över två år. REDAN!
Om det nu är sant att tiden går fortare och fortare ju äldre man blir, så kommer jag inte ens hinna upp ur sängen innan det är dags att gå och lägga mig igen om 20 år!

3 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig eftermiddag/kväll det var mysigt att få umgås med syster och dig!

    Fina kort du gör, vi borde ha en en scrapträff, där vi bara botaniserar bland papper och bling!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt kort på Fenix och Jänta! Det ser verkligen ut som om han försöker visa henne hur man glider ner i vattnet.

    Kram
    Mamma

    SvaraRadera
  3. Mamma, det är nog snarare Jänta som visar Fenix det...!

    SvaraRadera