onsdag 6 maj 2009

Tabbe-resan

Man kan ju undra var morgonen tog vägen idag. Vaknade strax innan 11 och tog det hur lugnt som helst. Karisma var visserligen hemma men även hon varmorgontrött denna dag. Ola är hos sin riktiga mamma och Fenix hos sin fostermamma så inga hundar hade jag som skulle ut heller. Plötsligt, helt utan förvarning, var klockan 12.22 och jag insåg att jag hade 40 minuter (förlåt, 41!) på mig att göra mig iordning och packa. Inga problem! Fast…nästa gång jag kollade på klockan, när jag var nästan klar med packningen i alla fall, så var det nån jävel som hade varit framme och mixtrat med tiden. Jävla skit. Men på 12 minuter hann jag i alla fall slänga ner de sista grejerna i väskan, yra runt ett par minuter, kasta på mig själv kläder, borsta hår + tänder och gå till spårvagnen. Liten eloge till mig själv, om jag får be! =) Så var man på Sveriges östra sida och än så länge har resan gått...tja, kanske inte heeelt och hållet enligt planerna. Tabbe efter tabbe (hittar inget bättre ord för tillfället) har dykt upp kontinuerligt under eftermiddagen, och bara en del av dem har vi stått för själva!
TABBE NR1: Hotellet vi bor på ligger cirka 1½´timmas gångväg från centralen. Ja, om ni frågar min resekompanjon vill säga. När mamma och jag bodde här för några år sedan tog det inte mer än 10 minuter att gå, men antagligen har tid-mixtraren varit här också! Hur som helst. Mitt på denna enormt långa vandring pajar Axel sin väska. Såklart! Hela drag-grejen hoppade av och i väskan hade han (antagligen) förutom sömnmask och dator även ett par tegelstenar. Så det blev till att skjuta väskan framför oss den sista biten. Gentleman som jag är lämnade jag över min egen väska till den klantiga farbror’n och tog själv hand om hans. Detta ledde naturligtvis till:
TABBE NR 2: Ynka tre trappsteg från trottoar till hotellentré (TRE!!!) och Mister A lyckas paja även MITT väskhandtag. Dock var det bara “lyfthandtaget” och inte “draget”. På hemvägen får han allt ta hand om sin egen väskjävel!
TABBE NR 3: Vi fick vår nyckel till rummet på fjärde våningen av en man med mycket kvinnliga drag alternativt kvinna med mycket manlig röst. Dessutom hade han antagligen rökt liiite för mycket illegala preparat… I alla fall, dags att ta hissen - eller snarare ombyggd garderob (dock mindre än min garderob hemma) - upp till rummet. Vi tryckte på knappen, om och om igen, men ingen hiss dök upp för några sadister hade naturligtvis inte stängt hissdörren efter sig! Eftersom min manliga kollega inte riktigt pallade “långpromenaden” blev det jag som fick kila upp till våning fem och komma fram lagom för att se de jävlarna stänga dörren och därefter ner!
TABBE NR 4: Hissen åkte ner för att hämta Axel och väskor och jag gick ner en trappa till vår våning. Jag stod utanför hissdörren och såg hissfanskapet åka förbi en våning med en Axel som mumlar nåt om att det “inte finns nån våning 4”. Sen åkte han förbi mig ner igen, och upp en gång till innan jag tryckte på knappen så att den stannade på nästa nerväg. Jag trodde att han var lika blind som vanligt men icke, det finns fan ingen våning 4-knapp som synes nedan:
TABBE NR 5: Jag stod och pratade med Sussi i telefon och Axel reagerar på nåt jag säger och ropar "Jag med!" och viftar lite med handen. Samtidigt gick en kille in i svalen vi stod utanför och trodde ju naturligtvis att Axel sa något till honom, så han hojtar ett "tjena tjena" tillbaka och försvinner in genom dörren, troligtvis med ett sånt där förvirrat "vem fan var det där?" som ni säkert alla varit med om då man hälsar på någon man inte riktigt kan placera. Trötta som vi var efter att ha gått runt halva Stockholm och givetvis hamnat på Drottninggatan ett par gånger (vi har en magisk dragning dit, det är sant!) tyckte vi att detta var hysteriskt roligt.
(Jag hör nu själv när jag läser det att det kanske inte verkar riiiktigt så roligt som det faktiskt var (och detsamma gäller hissepisoden!) men det är svårt att få ner humor svart på vitt. Tycker jag!)

ÖVRIGT SMÅTT OCH GOTT

FRÅN DAGENS BRAVADER.

Inte ens i Stockholm kommer man ifrån post-it's. Här till och med inglasade!

Axel hittade sin dröm-damm med dröm-vattenfallet. Nu tror han att han ska kunna åstadkomma detta vid "Lilla Slättadamm". Hmm, jag säger inget mer om det där...

Följande lapp sitter uppsatt på dörren från hotellsvalen:

"Dear guests.

There are rules you have to follow when staying at this hotel.

During the night it's important to be quiet so other guests can sleep.

STAFF."

Vaddå "ruleS"? Själv hittar jag bara EN regel på denna lapp, nån som hittar den andra?"

DAGENS ÄNGEL BLIR AXEL FÖR MÅNGA HÄRLIGA SKRATT OCH TREVLIGT RESESÄLLSKAP!

GODNATT MINA VÄNNER!

3 kommentarer:

  1. HAHAHA :D Gud vad roligt!
    Ingen våning 4 :D

    SvaraRadera
  2. Lycka till med allt o va glad att inte jag är med som inte skulle hitta alls.

    SvaraRadera
  3. Inte bara jag som tabbar mig. Bloggerskan själv trodde dom byggt en vägg på beryktade våning 4, när vi var på våning 5. Ha

    SvaraRadera