fredag 20 februari 2009

Dagens dikt

På dagens meny blir det en dikt av Nils Ferlin. (Tack Meja som gav mig den från början.) Kanske något dyster, men det passar å andra sidan min sinnesstämning. Denna dikt talar till mig idag, precis som "Addicted" gjorde häromdagen. Punkt.
Av ständig oro för stort och smått
jag blev alltmera en igelkott.
Gott folk som klampar min väg förbi
de viskar ofta om hysteri.
Och några talar om stämning
och de moderna om hämning.
Gott folk må prata vad helst dom vill:
mej kryper ingen för nära till.
Jag har en fullgod repertoar
av tricks och konster till självförsvar.
Jag önskar inte bli biten
fast jag är konstig och liten.
Ja, konstig är jag till övermått
och en besynnerlig igelkott.
Ty dessa spjut som jag sträcker ut
har genomborrat mej själv förut.
- Så ber jag, vänligen, bara
gott folk att låta mej vara.

Har tankar på att överföra min dagbokstradition med "Dagens ängel/änglar" även hit. Vad tros om det? Ex. från gårdagen:

Dagens ängel nr. 1: Elisabet för en kommentar i bloggen, och en sms-kram när den behövdes som mest.

(Dagens ängel för idag kommer alltså senare ikväll/imån om ni, kära läsare, så önskar.)

3 kommentarer:

  1. Kram mest för att jag på mitt lite halvnördiga sätt försöker visa att jag bryr mej om.

    SvaraRadera
  2. En kram från arbetsgruppen Valrossen, känns tomt och vem ska serva med kaffe? Kram till dig lilla gumman//Elisabet

    SvaraRadera
  3. En av mina favoritdikter såklart...
    Men det var ju inte så svårt att lista ut att du också skulle gilla den..

    Jag känner igen mig i den rätt mycket också..

    Du är min lilla igelkott darling..
    Tur att jag gillar igelkottar så mycket.. fast det är lite svårare att klappa dom bara... men det går..

    Tänker på dig, Karisma skickar en puss och hälsar att det inte är så gott att tvätta nåns hår när dom har hårspray i... och så jamar hon att du fattas henne!

    SvaraRadera