söndag 1 maj 2011

Tingsryd part 1 - finally!

Bättre sent än aldrig. Ett av alla dessa uttryck som används så överdrivet slentrianmässigt, men nu menar jag det verkligen! Sedan i slutet av september har jag försökt få till det här inlägget, ända sedan V satte press på mig genom att skriva delar av resan till Tingsryd för att sedan överlämna vissa episoder åt mig tillsammans med en släng av skuldkänslor och en något större dos med prestationsångest!
Nåväl, en mulen och vad som här hemma troligtvis skulle blivit en allmänt trist dag i somras packade V och jag in miljontals prylar, tre hundar och oss själva i bilen och lämnade Göteborg för en semester i Smålands skogar. Och det blev det vill jag lova, en semester i Smålands skogar alltså. Skulle jag skriva om alla de händelser V överlåtit åt mig i ett enda inlägg skulle det bli alldeles för långt så skogsincidenten får vänta. I stället tänkte jag berätta om en av flera dagsutflykter, nämligen:
"KARLSKRONA BY CAR"

"Ni måste åka till Karlskrona!" var det många här hemma i Göteborg som sa. Och fogliga som vi är så gjorde vi givetvis det.
När vi väl nådde vårt mål kunde vi inte för vårt liv förstå vad det var som var så speciellt med denna stad? Vi hade tidigare i veckan varit i Karlshamn och bortsett från att det enligt V luktade ruttna vaxkritor (!) var vi mycket mer imponerade av den Karls-orten än den vi nu befann oss i.
Vi var väl kanske inte sådär överdrivet sugna på att knalla runt och leta efter "Gubben Rosenbom" och allt annat som vi hade blivit beordrade alternativt tipsade att se, så vi bestämde oss helt enkelt för att köra "Karlskrona by car".

Att leta efter "Gubben Rosenbom" är en historia i sig... Vi hittade honom aldrig men tro mig, vi kan med gott samvete säga att vi försökte! Jag körde efter hans namn på skyltar inte mindre än FEM gånger utan att hitta dit. Nu råkade det i och för sig vara så att det var samma skylt jag gång på gång körde efter vilket resulterade i dels ett mindre psykbryt hos V, dels en noggrann granskning av kvarteret vi rundade liiite för många gånger.

Som sagt, någon Rosenbom hittade vi inte där, men vi såg i alla fall fina och annorlunda utsmyckningar på hus...
...mindre anmärkningsvärda byggnader och en varning för byggarbete på balkong...!

När vi väl gett upp Rosenbom-sökandet hamnade vi nere vid vattnet där vi hittade lite grejer som verkade lite sådär lagom turistiga Nu var vi ju som sagt inte överdrivet intresserade av att lämna bilen för att ta reda på vad vi såg, men det sägs att "en bild säger mer än 1.000 ord"...? Jag chansar helt enkelt på det och låter fotona tala för sig själva!

Äntligen en skylt! Tacksamt, tacksamt. Mina vänner, låt mig presentera Sjöstridsskolan:

Ehm...kan det här verkligen säga mer än 1.000 ord? Kanske inte men då får fantasin flöda istället. Det här kan vara precis vad du vill faktiskt! Lägg i alla fall märke till det spyende lejonet...

Fler bajspåsar åt folket...
Sevärt, sevärt!
Observera inom området...



Tog en sväng över till Stumholmen för att kolla läget men insåg att vi inte kunde leva upp till namnet. Lämnade istället ön med gott samvete.
Fler destinationer att välja mellan:

- Hyper Island - lät lovande att hålla sig borta därifrån!

- "Stumholmens förskola" - kan även läsas som "stumholmens dövskola" vilket kan med viss trötthet i sinnet kan uppfattas som vansinnigt roligt...om än något kränkande. Ber om ursäkt för humorn.
I Karlskrona fann vi en ny hobby som gick ut på att åka runt och toucha murar.

Just det här var ganska enkel, men muren vid Rambergsvallens Mc Donalds-drive in är betydligt trixigare vill jag lova...

Slutligen lämnade vi Karlskrona för en härlig sommarkväll utanför vår stuga med brasa i grill, salubrin, god mat, xylocainsalva, drinkar, fladdermöss och miljoner myggor.

3 kommentarer:

  1. Verkar vara ett ställe man bara måste se???!Ulf

    SvaraRadera
  2. ni värka gort en hel del trots att ni inte va så roade av det. Men det krävs talang som bara ni besitter för att missa Rosenbom. Det krävs massa joks eör att jag ska skriva detta med min mobil Meja

    SvaraRadera
  3. enda anledningen som finns att åka till karlskrona är för att äta glass på glassiären

    SvaraRadera