tisdag 16 september 2008

Hagabergs folkhögskola

Två kursdagar har redan gått, och om tre dagar sitter jag på tåget hem. Trist. Det är så härligt att vara iväg såhär, jag verkligen älskar det! Önskar dock att jag hade haft Fenix med mig. Det är lite tomt utan hund, och dessutom blir jag så lat när jag inte har honom! Ingen som kopplar mig och drar ut mig på promenad flera gånger om dagen oavsett väder och vind...(på gott och ont?!) Efter middagen nu tänker jag dock promenixa ner till Södertälje city och kolla läget!
Gårdagens program inehöll, förutom mängder av mat och otaliga fikor, prat bland annat om människosyn och rsmh:s verksamhetsinriktning. Vad som mest har stannat kvar i huvudet är dock diskussionen om rättspsyk-patienternas äterhämtningsvillkor. Verkar bara vara vi göteborgare som tycker att det är självklart att de (flesta) har rätt till en andra chans (ärlig sådan) och vill ta emot dem i föreningen samt arbeta mot stigmatiseringen av dem. Skönt att Axel och jag är överens i alla fall!
Idag har lektionerna handlat om samtalsteknik, "det goda samtalet" och gruppprocesser. Inte så mycket nytt kanske men alltid nyttigt. Har även gjort lite små gruppövningar med bland annat rollspel. Rätt så kul faktiskt, annars brukar jag inte tycka om det.
Måste även säga att det var så fasligt roligt att träffa Ellenor och Trevor igen! Blir glad av dem! Träffar dem inte så ofta, har inte jättemycket kontakt med dem, men ja, de har fastnat i mitt hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar