torsdag 16 april 2009

Inskolning

Var och storhandlade till cafét i förmiddags och åkte sedan upp för att öppna. Tant Tove hoppade på vid hållplats Bt1 och följde med upp en stund, hon med. Själv skulle jag ju inte jobba däruppe idag utan bara påbörja "inskolningen" med Ola. Och...det började ju bra...! Eller inte. Lukas och han gick inte alls ihop. Lukas stackaren gjorde ingenting till en början men fick skäll ändå. Tålamod, tålamod, tålamod och mycket bestämdhet, sen gick det lite bättre. Är glad att man hållit på så mycket med hästar genom åren. Det är verkligen inte samma sak, men tålamodet, känslan och mycket annat kommer nog därifrån. Om jag nu har nån känsla förstås...ja ja, tålamod har jag i alla fall. Och envishet! Tog med alla tre vovvarna på en promenad runt dammen och det var inga som helst problem, men så fort vi kom tillbaka var det samma sak igen. Denna gången började Lukas bråka tillbaka men jag var emellan då så det hände inte så mycket (vilket jag i och för sig var första gången också, och så även min hand som nu är lite trasig och har ett tandavtryck av blodblåsor).Det är ju inte det att han är ELAK, Olisen. Han har blivit anfallen tidigare och är väldigt osäker. Jag skulle inte kalla det rädd, det jag har sett, men osäker. Men men, det SKA funka det här. Träningssak och jag har duktiga folk omkring mig och gott om tid. Jag tänker INTE ge upp! Är så kär i denna lilla vovve redan. Stackarn. Kommer från världens bästa mamma till mig som drar med honom ut i havet, utsätter honom för hundar han inte tycker om och säkert mycket mer. Förutom det gick det hur bra som helst med honom i caféet. Han fick vara ute vid bordet medans Fenix var i buren med Lukas. Att träffa Ami, Sam och Emma var inga problem alls, och även Cinco gick helt ok. I alla fall från Olas sida! Ett alternativ är ju faktiskt att låta O ha sin plats vid trädet på skogssidan i sommar, för efter att jag lagt ner honom och väntat ut honom i ungefär en evighet (envis!) var det inga problem att ha honom i NÄRHETEN av Lukas, dock inte i samma hage. Såklart! FRUKTANSVÄRT klantigt av mig från början att tro att jag kunde ha båda i samma hage för att det hade funkat när vi var ute och gått efter så kort tid. Så, som sagt, felet var mitt.
Mamma kom upp till caféet vid halv2 och fikade lite innan vi åkte mot Sisjön. Skopunkten, djuraffär (utan att köpa nåt!), Rusta och sen en promenad med hundarna runt Sisjön. Himla bra hundmötesträningsställe, och efter ett varv där reagerade Ola knappt vid just möten med större hanhundar. Fenix skötte sig kanon idag. Och mamma och jag fick oss världens skratt när jag sa till båda två att sitta. Fenix satte sig först, la sedan tassen på Olas rygg och tryckte ner honom till sittandes också. Fenix var väl lite otålig för att få godis (snabbare) antar jag, det brukar mest vara det som det handlar om när han gör som man säger.
Nu är vi i alla fall hemkomna. Telefonen har ringt flera gånger ute i hallen men jag ORKAR inte ställa mig upp och gå heeela vägen från sovrummet till hallen. (Det är ju faktiskt flera meter!) Karisma och Ola har för övrigt kommit väldigt bra överens idag. Blir mer och mer avslappnat hela tiden och, som sagt, Karisma är sjukt nyfiken. Fenix är mest bara glad hela tiden =) Goa goa hund! (Goa goa hundAR!) Nej, ikväll blir det (ännu) en riktig slapp kväll. Fattar inte hur jag kan vara sååå jävla trött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar