torsdag 12 mars 2009

Fika eller Faktum?

Igår blev icke-bloggande för min del. Lite ovant nu när jag har blivit så hiiiimla bra på att uppdatera the blog. Alternativt "logg" som jag hört vissa gamla tanter över 37-årsstrecket säga =P

Okey, igår... Jag vet inte var förmiddagen tog vägen, men helt plötsligt var det eftermiddag och dags att åka in till stan och möta Sussi. Hann slänga mig i duschen i alla fall, men antalet klädesplagg jag hade i min temporära garderob var aningens begränsat. Detta märkte jag även i fredags då jag skulle på möte (på Östra visserligen) för uppföljning av Triage-projektet. Hmmm, jag är sååå bra på att halka in på andra grejer (när jag träffade Veronica och Tomas sist fick jag skriva en dagordning för att komma ihåg att berätta allt...!) Hur som helst... Jag skickade iväg ett sms till Sussi och varnade henne, sa att det antagligen skulle komma fram i alla fall någon och fråga om jag hade en Faktum till salu. Inte för att jag har något som helst emot Faktum-försäljare, tvärtom, jag stannar ofta och tjötar en stund och brukar oftast ha mer en ett exemplar av varje nummer. Men, jag brukar inte normalt sett åka till stan heeelt osminkad i joggingbyxor (till mitt försvar, dessa var i alla fall i rätt storlek). Det blev ingen Faktum såld för min del igår, det blev shopping och fika istället. En latte på Condecco vid Kompassen (mitt och Sussis stamställe numera), en del runtspringande för att hitta mammas udda presenter samt REA på Zara! Inte mig då, utan affären, såklart. Nu är det ju så då, att mamma/faster Zara tycker bättre om att köpa grejer till djurena och brorsdottern, därav blev Zara-inköpet från Zara följande:

Med andra ord, bara kläder till Adelia, lillprinsessan. Märke: Zara Baby! Wohoo! Och kolla in boleron - hur sjuuuukt söt är den inte? Jag blev kär... Och mammas presenter ja, dem kanske jag skulle beskriva ytterligare, eller förstår du vad jag menar om jag säger "del 2 i ett jack-set"? Förklaring: Mamsen brukade sno min reflexjacka på kvällshundpromenader så i julklapp gav jag henne en alldeles egen sådan (dock både finare och goare än min. Jag har försökt byta med henne men hon är inte alls medgörlig!). Ok, så jackan var avklarad. Sen finns det ett gäng grejer man måste ha I en jacka för att den ska vara ordentligt hund- och matteutrustad, med andra ord: bajspåsar (fina!), hundgodis (low fat), tändare (med hundmotiv såklart!), cigg (vita prince för hennes del), ficklampa och batterier (även kallad bajslampa, när man måste leta...) och vantar i matchande färger. Nästan allt blev klart igår, bara bajspåsarna med dödskallemotiv och tändarna vi fick åka förbi Rusta och fixa idag. Tacka vet jag Sussi som är en rutinerad shopoholic!

Gårdagens ängel: Sussi, tack för fika, sällskap, smakråd och allmän försörjning!

Gårdagens citat:

(Önskar att jag slapp, men för att undvika tjafs får jag även lägga in en "Gårdagens Ost" som går till Mr Schöneman)

Nu till denna dag. Fick börja dagen med att säga något som jag aldrig trodde att jag skulle få/behöva göra, nämligen: "Jag ska bara få min spruta så kan du hämta mig sen." Jag tyckte att det var hysteriskt roligt - min humor är på bristningsgränsen efter fyra veckor av mestadels umgänge med en dator, tämligen humorbefriad (men inte viljelös) sådan.Åkte från Östra vid halv 11. Axel stackarn fick vänta i kylan i 40 minuter, bara delvis för att han var klantig! Fenix fick övningsköra på hemvägen - stillastående på en bensinstation... Annars agerar han mest GPS. Ligger lugnt och stilla tills man åker någonstans han inte är van vid, då är han med direkt och skulle gärna säga "please, make a u-turn" om han bara kunde. När man närmar sig sin destination slickar han på rutan - det betyder "please, stop the car f*cking NOW!". Det finns fler funktioner på den fyrbenta GPS:en men jag orkar inte ta det nu (när GPS:en väntar på kvällsrundan).

A hämtar Z på Östra - A + Z till Rusta - A + Z till Bt1 - A + Z hämtar Veronica - Z på läkarbesök med V - A + Z kör V hem - A + Z till Hällsvik. Det var förmiddagen det. Mardrömsbesöket hos V:s läkare hoppas jag att jag får tillåtelse att beskriva närmare en annan dag (?). Lite roligt var det när han frågade om jag jobbar inom psykiatrin och jag helst bara ville svara "jag har många års erfarenheter". Hehe. Återigen - min humor är tragisk! Tacka vet jag i alla fall Anna-ängelns "Mia och Klara" som hjälper mig att huvudet någorlunda på plats!

Eftermiddagen började för mig vid Hällsviksankomsten. Axel stannade och drack kaffe i mängder med mig. Satt och fasade för min rallylydnadsträning halv7 ikväll, vädret lockade mig inte heeelt och hållet till att vilja vara på en hundplan där det normalt sätt blåser som attan, och nu dessutom snöade i sidled. Thank God, träningen blev inställd! Istället släppte Axel av mig och Fenix på andra sidan militärområdet. I nysnön i skogen fanns en styck lycklig hund tillsammans med en för tillfället rakt igenom lycklig mamma. Underbara, älskade! Full rulle, kanelbulle var det! Efter att ha gått igenom hela militärområdet och halva Hällsvik valde jag mellan en tråkig snötäckt asfaltsväg hem, eller ett livsfarligt berg längs havet...

...och valde såklart det sistnämnda. Klarade mig med bara en enda vurpa! Det ni! Berättade då och då för Fenix att jag tyckte att det var ruskigt oförskämt av honom att bara skutta fram sådär enkelt medan jag kämpade som ett djur ("som ett djur", suck, jättelustigt...) för att ta mig fram någorlunda hel. Ja ja, det är såå värt det för att se honom så glad!

Kvällen har spenderats med back-gammonspel och glöggdrickande med mamma. Ska sova här i Hällsvik inatt med min lilla Fenix.

DAGENS ÄNGLAR

  • Fenix som får mig att le in i själen!
  • Axel som agerat patient-taxi hela dagen, och för trevligt sällskap mm.
  • Veronica som var så jävla bra och tog sig iväg till läkar-aset idag!

Dagens citat:

"Det är svårt att finna lycka inom sig och omöjligt någon annanstans."

/okänt ursprung

2 kommentarer:

  1. Söta snälla rara!! Tack tack.
    Du får skriva om det...
    Usch... det var verkligen inte kul...
    Vet inte hur det kommer lösas nu!
    kläderna var jättefina!! så söta!

    Och den där fyrbenta gps:en verkar väldigt behändig!
    Usch.. jag var så väck att jag inte ens hälsade ordentligt på Fenix! Känner mig helt elak!
    Sötisen...

    kram

    SvaraRadera
  2. Fenix älskar dig i vilket fall som helst! Lägg inte på dig ännu mera skuldkänslor för DET nu! Dessutom hälsade du ju faktiskt på honom.

    Ska se om jag har ork och lust att skriva om the doctor inom den närmsts tiden.Lovar att inte var vara alltför utelämnande.

    GPS:en fungerar utmärkt, finns att köpa för 9 000 kr i metropolen Älekulla böland annt. =)

    NU till det viktigaste - vet du om de har skumtomtar kvar på Göfab 10:an???? Isf, kan du köpa 4 kartonger för mig? Du SKA få pengar denna gången.

    KRAM soulie. Och JAAA, LYCKA TILL imån!

    SvaraRadera