onsdag 18 mars 2009

Home, sweet home

Äntligen! Jag fattar inte att det var fem hela veckor sen jag var hemma (bortsett från i helgen). Och nu fattar jag inte att det var så sent som igår morse jag vaknade till ljudet av en medicinbricka på hjul Nasses underbara stämma. Eller grymtningar snarare, det finns så många likheter mellan en nasse och en Nasse! På tal om honom, han kom fram till mig igår morse och frågade om jag skulle åka hem igår och jag sa ja. På det svarade han "Va bra!" och jag har ännu inte kommit på om han menade att det var bra att jag var redo att åka hem, eller att han bara var glad att bli av med mig. Troligtvis det sistnämnda. En ömsesidig känsla!
Jag åkte från Östra vid 12-tiden igår efter ett halv-vemodigt avsked till Per och en lång kram. Han är det/den enda jag saknar, hans sätt att få mig att tro på mig själv och "vara någon" på ett ställe där det annars är lätt att bara försvinna. Var hemma och plockade iordning lite, läste en stund, slappade framför teven...såna där småsaker som är så självklara hemma var så avlägsna för mig igår. Pappa hämtade mig efter jobbet, jag hämtade Fenix och bil i Hällsvik, hämtade upp Emma, gick en promenad vid Rosenhill, åkte hem och åt pizza... Vi låg som fyra däckade lamadjur kors och tvärs i min soffa, Emma, jag, Fenix och Karisma. När jag hade kört hem Emma efter House somnade jag på två röda framför teven i en nybäddad 120-säng utan gnissel, med sex styck kuddar som icke var av galon och mitt goa duntäcke, med en hund i fotändan och en katt under hakan. Himmelrike!!
GÅRDAGENS ÄNGLAR:
  • PER för ja, för allt de senaste veckorna. För humor, kloka ord, uppskattning, hoppfullhet och en känsla av att vara värdefull.
  • EMMA för sällskap och firande =)
  • FENIX, såklart! "Borta bra men hemma bäst!" sa han när vi kom hem igår. Kanske inte världens lydigaste hund jag fått hem, men garanterat en med gosig variant än den jag lämnade ifrån mig. Uppskattas!!!
  • KARISMA, lilla prinsessan. Inte långsint för fem öre, världens goaste, hypersocial. Me love!
  • ADELIA som sov så gott i min famn igår medans Daniel och Johanna var ute och gick en sväng. Känner bara kärlek till denna underbara lilla tös!

GÅRDAGENS CITAT

"Inga fåglar svävar för högt om de svävar på egna vingar."

/William Blake

Klockan 07.05 imorse tyckte Fenix att det var dags att gå ut. Förhandlade mig till 10 minuter genom gos innan jag tog på mig kläderna och gick en sväng. Därefter gick jag och la mig igen, somnade om och sov till 10. Helt underbart!!!

Drack "morgonkaffet" hos Axel vid 12-tiden efter en till Fenix-promenad och en hel del slappande. Därefter lämnade jag kvar F och hämtade upp Emma vid hunddagiset och åkte därifrån till Östra för brukarråd. Hur stor är sannolikheten att Von Osten ska öppna dörren till administrationen? Inte särskilt stor, men tydligen tillräcklig...! Såg i mina anteckningar från förra tillfället att vi tills idag skulle tänka över "vårdinnehållet och utbudet av aktiviteter på avdelningarna." Jag undrar om alla tog det så seriöst som jag och gjorde ett fem veckor långt studiebesök för att granska detta?! Nåväl, jag har väl alltid varit liiite överambitiös.

Från Östra, via Axel, till Lillhagen där jag, Emma och en halvdöv disträ Fenix banade väg över stock och sten ute i skogen. Ett fenomen som alltid tycks infinna sig så fort Emsan och jag är på promenad är att stigarna på nåt mystiskt sätt plötsligt försvinner. Varje gång! Idag var även hunden försvunnen tidvis och Emma var nääästan lika nervös som mamma emellanåt. Jag undrar om jag kanske ska göra så i fortsättningen när han varit hos mamsens koppelpromenader, att jag går ut och släpper honom i en bra skog långt ifrån vägar och dylikt där han kan springa och jaga rådjur, harar och fåglar i nån timma. Det verkar vara ungefär det som krävs innan "min" Fenix återvänder =) Fast, det är ju inte alla som har det perfekta andrahemmet som Nixen har med långa, långa promenader varje dag, en mormor som älskar honom över allt på jorden och knappt en sekund utan sällskap!

DAGENS ÄNGEL är Sussi. Inte av någon speciell anledning egentligen, varken träffat eller pratat med henne idag. Hon bara ÄR idag!

DAGENS CITAT

"Gå inte dit stigen leder, utan gå där det inte finns någon stig och lämna spår efter dig."

/Ralph Waldo Emerson

1 kommentar:

  1. Dagens citat var ju bara så rätt ;) Förstår inte vad stigarna tar vägen när vi är ute och går.

    Kram/Emma

    SvaraRadera